Vodění medveďa ulicama Kojetína
Už je teho masopustu namále, kemu my ty stary baby prodáme...
22. června 1942, se uzavřela jedna významná kapitola dějin města Kojetína. Na základě zločinných norimberských zákonů z roku 1935 byla také v našem městě vykořeněna ze svého staletého domova výrazná národnostní menšina. Tohoto dne bylo na kojetínské nádraží shromážděno 58 židovských spoluobčanů (mezi nimi bylo 12 dětí, nejmladšímu byly 4 měsíce) a 17 židovských souvěrců z okolních obcí. Odjeli do Olomouce a odtud do Terezína. Někteří pak ihned, jiní později, byli převezeni do koncentračních táborů Osvětim, Treblinka, Bierkenau, Minsk. Zde se odvíjely smutné osudy našich židovských spoluobčanů.
V roce 1992 při vzpomínce 50. výročí odvlečení kojetínských Židů do koncentračních táborů byla na budově bývalé synagogy odhalena pamětní deska, připomínající nejen tuto smutnou událost, ale i to, že Židé v těchto místech po staletí bydleli. (Příchod Židů do Kojetína je kladen k roku 1454).
Odhalení pamětní desky a smuteční tryzny se zúčastnili zástupci židovských náboženských obcí z Olomouce, Prostějova, Prahy, Bratislavy a také anglického města Maidenhead. Ti se totiž při pátrání po původu své Tóry dostali až k nám do Kojetína. (Němečtí fašisté totiž během druhé světové války soustředili židovské kulturní a kultovní památky v Praze. Po válce je chtěli vystavovat v muzeu "mrtvých lidí". V roce 1964 se některé svitky Tóry dostaly do Anglie, kde byly uloženy ve Westminsterské synagoze a postupně přidělovány do nových židovských komunit. Dne 8. dubna 1979 byl kojetínský svitek přidělen do Maidenhead a je pravidelně používán.)
Zástupci židovské komunity z Maidenhead poprvé navštívili město Kojetín v roce 1989 a slíbili, že příště jich přijede více. Svůj slib splnili. V roce 1992 přijela skupina 23 osob a nejmladší účastnice měla dva měsíce.
Při smuteční tryzně opět po padesáti letech zazněly v prostorách bývalé synagogy rabínské modlitby a židovské smuteční žalmy.
V roce 1995, při oslavách padesátého výročí ukončení druhé světové války, byla tato pamětní deska doplněna jmenným seznamem všech kojetínských židovských spoluobčanů. Jsou uvedeny i koncentrační tábory, ve kterých zahynuli.
Odhalením pamětních desek nejenže jsme splatili dluh našim židovským spoluobčanům, ale také jsme navázali onu zpřetrhanou niť sounáležitosti s těmi, kteří zde kdysi měli domov.
Židovské osídlení v Kojetíně připomíná několik významných památek. Budova bývalé synagogy (nyní sbor církve československé husitské), jejíž nejstarší část pochází z poloviny 15. století. Kolem roku 1614 byl objekt renovován, zcela rekonstruován po požáru v roce 1714. Poslední oprava před druhou světovou válkou byla v roce 1936. Po opravě v roce 1953 byla synagoga předána do užívání církve československo husitské. Významnou památkou náboženskou, kulturní i historickou je bývalý židovský hřbitov v Olomoucké ulici, jehož vznik je kladen před rok 1574. Byl užíván až do zániku židovské komunity v Kojetíně. Poslední pohřeb zde byl v roce 1942. Na hřbitově je pochována řada významných představitelů kojetínské židovské obce.
Mezi kojetínskými židovskými rabíny vyniklo několik významných osobností. Nejvýznamnějším rabínem v Kojetíně byl Jakob Michael Brüll (1812-1889), činný v kulturní oblasti a oblíbený všemi občany své doby. Na kojetínské židovské škole vyučoval Jindřich Böhm, vzdělaný pedagog. V Kojetíně prožili své mládí PhDr. Nehemias (Nahum) Brüll a PhDr. Adolf (Elchanan) Brüll, synové rabína J. M. Brülla, vědečtí pracovníci v oboru judaistiky a dějin kojetínské židovské pospolitosti a PhDr. David Kaufmann, člen prvního profesorského sboru rabínského semináře v Budapešti. V letech 1903-1906 působil v Kojetíně PhDr. Richard Feder, pozdější oblastní moravský rabín a vrchní rabín Československé republiky.
Židovský hřbitov - "zahrada mrtvých! - je každoročně navštěvován potomky zemřelých ze všech koutů světa. Hledání kořenů a úcta k předkům jim tak káže. Chovejme se proto i my k tomuto místu pietně a nedopusťme jeho devastaci!
Zamýšlíme-li se nad odkazem umučených spoluobčanů pro generace současné i budoucí musíme konstatovat, že se nejedná o nic většího, ani o nim menšího než o myšlenky lásky a pravdy, tolerance a empatie, přecházející z minulosti do současnosti a do budoucnosti.