Vodění medveďa ulicama Kojetína
Už je teho masopustu namále, kemu my ty stary baby prodáme...
Do galerie významných osobností města Kojetína bezesporu také patří univ. prof. Dr. Jana Berdychová, rozená Dudíková.
Jana Berdychová se narodila v Kojetíně 17. února 1909. Jejím rodným domem je dům číslo 7 na dnešním Masarykově náměstí.
Narodila se v rodině rolníka a obchodníka Eduarda Dudíka. Rodina Dudíkova se výrazně zapsala nejen do dějin města, ale i Moravy, které dala vynikajícího historiografa P. Bedu Dudíka.
Po ukončení obecné a měšťanské školy v Kojetíně Jana Berdychová studovala na učitelském ústavu v Přerově a v Kroměříži, kde také učitelská studia ukončila. Po maturitě nastoupila jako výpomocná učitelka v Praze. Zde se také provdala za Otakara Berdycha, komisaře ministerstva zemědělství. Po jeho tragické smrti v roce 1936 se plně věnovala výchově syna a školské práci na obecných školách. Brzy se vypracovala na jednu z nejlepších učitelek-elementaristek. V roce 1946 jí bylo nabídnuto uplatnění ve Výzkumném ústavu pedagogickém J. A. Komenského v Praze. Nastoupila na úseku tělovýchovy mládeže a od té doby začala svou odbornou a vědeckou činnost.
Na své rodné město, na rodný kraj Hanou, nezapomněla ani v Praze. V roce 1955 se podílela na založení "Hanáckého souboru" v Praze, který si vytyčil úkol propagovat Hanou a hanácký folklór. Soubor je aktivní do dnešních dnů. Rozvíjí hanácké tance a zpěvy, vystupuje při různých příležitostech, pořádá národopisné slavnosti.
O právě skončeném století, o svém životě, o práci učitelské, vědecké, o práci v tělovýchově i o svém vztahu k rodnému Kojetínu, univ. prof. Dr. Jana Berychová říká:
"Snad žádná generace neprožila tolik změn, převratů, zklamání a vítězství, jako naše. Když jsem se narodila, pokoušel se člověk vznést letadlem do vzduchu, atom byl nedělitelný, vlak byl nejrychlejším dopravním prostředkem, ale většinou jsme chodili pěšky. Ve škole jsme zpívali: "Zachovej nám, Hospodine, císaře... říš rakouská nepomine." Pominula v roce 1918 a my, děti v městě Kojetíně jsme byly svědky shazování rakouské orlice z radnice. Bylo mně devět let. Ten den se mně vryl do paměti trvale. Po nenáviděných znacích Rakouska-Uherska jsme tehdy my děti, šlapaly. Po třech staletích vznikl náš samostatný stát. Náš národní život se bouřlivě rozvíjel, ale dějiny nám nepřipravily idylu. Brzy se dral k moci z Německa nacismus, přišel Mnichov, okupace a největší ponížení národní i lidské."
Jako absolventka učitelského ústavu učila na základních školách ve Velké Praze. Léta okupace prožívala s nadějí, že národ přežije a znovu povstane. Rok 1945 pro ni znamenal obrovský nástup do nadšené učitelské práce. Dálkovým studiem pedagogiky, češtiny a tělesné výchovy si doplnila vysokoškolské vzdělání na Pedagogické fakultě Karlovy univerzity a v roce 1952 ukončila studium doktorátem z pedagogiky. Téma její rigorózní doktorské práce bylo "Funkce pohybové hry ve výchovném procesu mateřských škol". V té době začala její snaha po zvědečtění tělesné výchovy dětí od raného věku. Svou publikační činnost zahájila knihou "Pohybová průprava k psaní na elementárním stupni" (1944).
V roce 1946 byla na základě pokrokového postoje v době okupace povolána do Výzkumného ústavu pedagogického v Praze a pověřena vypracováním nových osnov tělesné výchovy pro základní a mateřské školy. Nadšení pro obrodu školy zachvátilo všechny pedagogy. Zkoušeli, zkoumali, studovali, psali a přednášeli ve směru zvědečtění koncepce škol všech stupňů a typů. Středem zájmu Dr. Berdychové bylo podložit systém tělesné výchovy mládeže vědeckými argumenty, nespokojit se s pouhou empirií. S týmem pracovníků zahájila těsnou spolupráci s lékaři, hlavně pediatry a ortopedy, zkoumali účinnost tělovýchovného procesu objektivními metodami, prověřovali každou směrnici doporučovanou praxí. Těžištěm práce bylo na vědeckých základech vypracovat systém tělesné výchovy pro předškolní věk a pro I. stupeň škol. S tím souvisela příprava metodických materiálů, nových školních osnov a nových učebnic tělesné výchovy pro vyučující.
Vedena snahou spojovat teorii s praxí Dr. Berdychová přešla v roce 1956 jako odborná asistentka na základě konkurzního řízení na katedru teorie a metodiky tělesné výchovy Fakulty tělesné výchovy a sportu Univerzity Karlovy v Praze. Zde využívala bohaté zkušenosti z výzkumů i z praxe ve směru odborné přípravy budoucích učitelů tělesné výchovy, publikovala řadu metodických statí, skript pro posluchače a zahájila instrukční činnost v československém rozhlase a televizi. Nesčetnými přednáškami pro učitele, rodiče, pro pracovníky dobrovolné tělesné výchovy přispívala k racionalizaci a efektivitě tělovýchovných aktivit nejen v Československu, ale i na kongresech a seminářích v zahraničí. Svědčí o tom četné publikace uveřejněné v Německu, Polsku, bývalé Jugoslávii, Itálii, na Kubě a jinde.
Potřeba vysokoškolského vzdělání učitelů vyvolala vznik Ústavu pro dálkové studium učitelů na Karlově univerzitě v roce 1959. Dr. Berdychová byla do tohoto ústavu převedena a pověřena vypracováním osnov dálkového a postgraduálního studia učitelů tělesné výchovy základních a středních škol. Náročné úkoly vyžadovaly studium zahraničních vzdělávacích systémů a pokračování ve výzkumných úkolech. Těžištěm jejího snažení bylo vědecky objasnit téma: "Výchova k správnému držení těla".
S rozsáhlým týmem spolupracovníků - pedagogů a lékařů se po víceletém longitudinálním sledování podařilo dospět k uspokojivým výsledkům v této oblasti, publikovat a do praxe uvést zásady správného držení těla dětí od raného věku až po dospělost.
Dalším víceletým výzkumem Dr. Berdychová řešila teorie vyučování jednotlivým předmětům ve vztahu k přípravě učitelů, permanentní celoživotní postgraduální vzdělávání, jako systém v životě každého vyučujícího aj. Na základě řádného habilitačního řízení na Fakultě tělesné výchovy a sportu Karlovy univerzity dosáhla v roce 1962 jmenování docentkou teorie a metodiky tělesné výchovy. Habilitační práce "Příspěvek k teorii tvorby hromadných tělovýchovných vystoupení" nasvědčuje, že se soustředila na oblast tvorby pohybových skladeb jako hudebně-pohybových kompozic, odpovídajících jak fyziologickým, tak i estetickým kritériím výchovy. Tato oblast jejího zájmu měla již své začátky v době, kdy nastupovala jako začínající učitelka (1929) a kdy tvořila pohybové celky, pásma a skladby pro děti, jako součást hudebně-pohybové výchovy, nejen ve škole, ale i v zájmové tělesné výchově organizace Sokol v Kojetíně a pak v Československém svazu tělesné výchovy.
V roce 1968 obhájila kandidaturu věd publikováním výzkumné práce "Dynamika výkonnosti v základních pohybových dovednostech dětí prepubertálního věku". Závěry všech výzkumných prací předávala v praxi v nesčetných odborných statích a v učebnicích tělesné výchovy pro učitele základních a středních škol.
V roce 1974 se z potřeb vzdělávání učitelů vyvinul "Ústřední ústav pro vzdělávání pedagogických pracovníků", který soustředil přípravu koncepce dálkového a celoživotního postgraduálního studia učitelů všech stupňů a druhů škol v Československu. Dr. Berdychová byla jmenována vedoucí kabinetu tělesné výchovy a vedla školení ředitelů, inspektorů a učitelů na různých formách a úrovních. Tam také přednášela a metodicky řídila kabinety tělesné výchovy krajských pedagogických ústavů, vedla odborné komise a vykonávala další práce, spojené s touto funkcí. Zásada spojovat teorii s praxí vedla k tomu, že Dr. Berdychová nepřetržitě vyučovala alespoň několik hodin na Pedagogické fakultě Karlovy univerzity a to jak na katedře tělesné výchovy, tak i na katedře pedagogiky.
Dr. Jana Berdychová zemřela 21. dubna 2007. Celý svůj život zasvětila práci pro společnost jako učitelka, vědecká pracovnice, cvičitelka a autorka pohybových skladeb pro hromadná vystoupení.