Kojetínský zpravodaj - září 2024 (v tištěné formě celobarevný)
Zveřejňujeme číslo 9/2024 Kojetínského zpravodaje:
Ikony Panny Marie Čenstochovské (autor neznámý)
Podle legendy namaloval obraz Černé madony Evangelista Lukáš přímo na stůl, kde jídávala Svatá rodina. Ve skutečnosti má však tato ikona prapůvod v Rusku, kde ji Poláci ukořistili. Jizvy na její tváři pochází prý z doby, kdy klášter v Čenstochové drancovali husité. Ti nemohli obraz uvézt, tak aspoň ťali madonu dvakrát do tváře. Tato legenda má i moravskou verzi, trošku zemitější. V ní se povídá, že Černá madona měla své místo v neblíže určeném klášteře na Moravě, odkud jí Poláci uloupili pro klášter Čenstochovský. Podle pověsti forman převážel uloupené věci, mezi nimi i obraz madony, když uslyšel nějakou ránu a pak kroky. Ohlédl se a uviděl, jak po cestě kráčí paní. Podívá se na obraz a na něm nic nebylo. Seskočil z vozu, uchopil ženu a posadil ji na vůz. Za chvíli
se všechno opakovalo. To vozku už tak naštvalo, že se rozpřáhl a bičem ženu udeřil se slovy: „Ty mně budeš utíkat? Tak to tedy ne!“ Způsobil jí poranění ve tváři. Žena z obrazu přestala utíkat a madoně na obraze po místě šlehnutí bičem zůstaly dva šrámy. Dodnes je Černá madona pro Poláky národní ikonou, kterou jezdí uctívat každoročně do Čenstochové na čtyři miliony věřících.