Divadelní Kojetín 2025

V týdnu od 12. do 16. března 2025 bude Kojetín hostitelským městem postupové přehlídky Divadelní Kojetín směrem na Divadelní Piknik Most. Zveme všechny milovníky divadla do kojetínské Sokolovny!!!
22. března 2000 ve 20 hodin
DS Hanácká scéna MěKS Kojetín
Hlaváček, Hlavsa a spol.: Z díla Járy Cimrmana
23. března 2000 v 8.30 a 10.30 hodin
Divadlo Opona Zlín
J. Lada, J. Javorek: O statečné princezně Máně
23. března 2000 ve 20 hodin
Divadlo 6. května Holešov
I. Vyskočil, J. Suchý: Faust, Markéta, služka a já
24. března 2000 v 16 hodin
Slavnostní zahájení
24. března 2000 v 16.30 hodin
DS Gymnázia Kojetín
J. Werich, J. Voskovec: Kat a blázen
24. března 2000 ve 20 hodin
Divadlo Dostavník Přerov
J. Kainar, I. Němeček: Perly Hodži Nasredina
25. března 2000 v 10 hodin
Malá scéna ZUŠ Zlín
T. Bernhard: Ritter, Dene, Voss
25. března 2000 v 16 hodin
Ořechovské divadlo Ořechov u Brna
J. K. Tyl: Strakonický dudák
25. března 2000 ve 20 hodin
DS Domu kultury Kroměříž
L. Huges, J. Suchý, J. Šlitr: Jesse Simple se žení
26. března 2000 v 10 hodin
DS T. Miličky a SLD Uherský Brod
bří. Čapkové: Ze života hmyzu
26. března 2000 ve 14 hodin
Divadlo Nad kinem Horní Moštěnice
A. R. Gurney: Sylvie
Vít Závodský, Dušan Zakopal, Miloslav Čížek, Vladimír Dvořák, Ivana Dvořáková
- Zdeněk Hilbert za roli Nasredina v inscenaci hry Josefa Kainara Perly Hodži Nasredina
- Erika Marková- Krahulíková za roli Ritter v inscenaci hry Thomase Bernharda Ritter, Dene, Voss
- Magda Zelená za roli Dene v inscenaci hry Thomase Bernharda Ritter, Dene, Voss
- Petr Nýdrle za dramaturgický a režijní přínos v inscenaci hry Thomase Bernharda Ritter, Dene, Voss
- Kateřina Nakládalová za pěvecký a pohybový výkon v roli Miss Mamie v inscenaci hry Jamese Langstona Hughese Jesse Simple se žení
- Jana Štěpánová za pěvecký a pohybový výkon v roli Arcie v inscenaci hry Jamese Langstona Hughese Jesse Simple se žení
- Roman Švehlík za aktuální dramaturgii a nastudování hry bří. Čapků Ze života hmyzu
- Jarmila Šarišská za úspěšný debut v titulní roli z inscenace Alberta R. Gurneye Sylvie
- Vlasta Hartlová za tvůrčí přínos v oblasti režie, kostýmů a choreografie k inscenaci hry Josefa Kainara Perly Hodži Nasredina
- Kolektiv Ořechovského divadla za zapálený tvůrčí přístup k náročné inscenaci hry Josefa Kajetána Tyla Strakonický dudák
- Kapela Divadelního souboru Domu kultury Kroměříž za výrazný hudební projev k inscenaci hry Jamese Lagstona Hughese Jesse Simple se žení
Divadlo Dostavník s inscenací hry Josefa Kainara Perly Hodži Nasredina
Divadlo odstartovalo již třicátou sezónu a na kojetínské přehlídce nechybí. Je známé vytrvalým soustředěním na hudební a muzikálovou oblast, v níž se dobralo rutinní úrovně, aniž by mnohdy jevilo snahu vyzkoušet něco jiného nežli postupy mnohokrát otevřené a divácky chytlavé. Letos se však divadlo odhodlalo překročit svůj stín. Na počátku stála dramaturgicky šťastná volba hry místního rodáka Josefa Kainara. Inscenátoři v čele s Vlastou Hartlovou původní činoherní text sice dějově zjednodušili, jednadvaceti obrazům s prologem a epilogem, však uchovali autorovu paradoxnost a oblékli je do muzikálového kabátu. Inscenaci proložili řadou Kainarových básní a písní v melodiích Ivana Němečka. V promyšlené scénografii Aloise Čuby s otáčivým panelem připomínajícím obrácené stránky knihy a orientálně stylizovanými kostýmy vznikla solidní inscenace kázně a řádu. V ní vynikly osvědčené principy souborové práce, zejména cit pro mizanscénu, takřka profesionální muzičnost i symbióza vyzrálého herectví starších členů s talentem nastupující mladé generace. Ve všech složkách poměrně vytříbené nastudování se tentokrát ubránilo apartním lacinostem i showmanskému exhibování a své poselství vyjádřilo spíše s poetickou melancholií.
Ořechovské divadlo s inscenací hry Josefa Kajetána Tyla Strakonický dudák
Jeden z nejznámějších a stylově nejvyhranější moravský ochotnický kolektiv se v Kojetíně objevil poprvé. Jednu z tamních klíčových repertoárových linií, spočívající v originálních adaptacích rozličných klasických látek, rozhojnil stálý spolupracovník, ředitel brněnské Radosti Vlastimil Peška, Tylovým Strakonickým dudákem, kde se tento všeuměl uplatnil jako režisér, skladatel, scénograf i herec. Jeho zhušťující textová úprava sice vycházela z loňské zahajovací premiéry v nové budově ostravského Divadla loutek, inscenačně ji však nijak nekopírovala. Soudila, že z obrozenecké báchorky má dnes dýchat především dobrá pohoda a že její žádoucí zdynamičtění i obohacení o mnoho komických nápadů nesmí mít zesměšňující ráz. Zachovanými klíčovými situacemi příběhu o lásce překonávající rozličné nástrahy světa, jemuž vládnou peníze, provází diváky jarmareční Odpovědník, místy přijdou ke slovu revuální prvky (vlak, balon, telegraf) a kolektivní chuť „si pořádně zařádit“, občas potlačující naivní poetickou líbeznost předlohy. Očekávanou kaskádu gagů umožňuje vynalézavé scénografické řešení (točnu nahrazující centrální kůl s vodorovnými pohyblivými ráhny, velká plachta pro výjevy lesních panen), v němž půldruhahodinová nonstop inscenace běží jako dobře promazaný stroj.
Divadelní soubor Domu kultury Kroměříž s inscenací hry Jamese Lagstona Hughese Jesse Simple se žení
Inscenace se vyznačuje neobyčejně vysokou úrovní hudební a zpěvní části s některými výraznými individuálními výkony interpretů. Ojediněle zdařilé je zapojení živé hudby v celkovém kontextu hry. Sympatické je, že se souboru podařil velmi těžký krok a to navázat na úspěšnou inscenaci muzikálu Jeptišky.
Malá scéna ZUŠ Zlín s inscenací hry Thomase Bernharda Ritter, Dene, Voss
Dramaturgicky nejexponovanější titul přehlídky hra Ritter, Dene, Voss z odkazu kontroverzního Rakušana Thomase Bernharda. Neměnný, ale zabydlený interiér Vladimíra Komory, v němž do tragédie vyústí soužití sourozenecké trojice, erudovaný posluchač brněnské teatrologie Petr Nýdrle šťastně umístil přímo na jeviště spolu s diváky. V abstraktně laděných mimoběžných replikách, nezvykle náročných už na pamětní zvládnutí, prostřednictvím vzácně koncentrovaných hereckých kreací bez režijních schválností, demonstroval vnitřní úzkost a beznaděj ztvárněného stereotypu „stále na hranici šílenství“, spojeného s postavou egocentrického rodinného tyrana – sebevraha. Úctyhodná jemně gradovaná inscenace, oscilující na pomezí psychologického prožívání a postmoderně stylizovaného verbalismu si zasloužila trojí ocenění.