Vyhlášení 31. ročníku Divadelního Kojetína 2025
Měsíc březen bude opět v Kojetíně patřit amatérskému divadlu. Vyhlašujeme další ročník přehlídky Divadelní Kojetín…
20. března 1992 ve 20 hodin
DS J. K. Tyl ZV OS Mostní obvod Brodek u Přerova
Aldo De Benedetti, J. Makarius: Nevinné parohy
21. března 1992 v 10 hodin
DS VKS Vsetín
V. Renčín, H. Čiháková: Nejkrásnější válka
21. března 1992 v 15 hodin
Divadlo DUO Frýdek- Místek zřiz. FAMUS
P. Markov: Zvonokosy
21. března 1992 v 19.30 hodin
Divadlo Dostavník ZK železničářů Přerov
J. Gaye, V. Havel: Žebrácká opera
21. března 1992 ve 22.30 hodin
Vyhlášení výsledků
Vladimír Týřl (divadelní a rozhlasový režisér, předseda poroty), Miloš Čížek (herec a režisér), Dušan Zakopal (člen ústřední dramaturgické rady SČDO)
- Miroslav Urubek z DS VKS Vsetín za tvůrčí práci s mladými členy kolektivu
- Jan Krulikovský z Divadla DUO Frýdek-Místek za scénickou výpravu k muzikálu Zvonokosy
- Anna Dejmalová z DS J. K. Tyl Brodek u Přerova za herecký výkon v roli Tety Klotyldy ve hře Nevinné parohy
- Daška Stoklásková z Divadla Dostavník Přerov za herecké ztvárnění role Diany v inscenaci Žebrácká opera
- Luděk Krulikovský z Divadla DUO Frýdek-Místek za herecký výkon v roli Vincka v muzikálu Zvonokosy
Divadlo Dostavník ZK železničářů Přerov s inscenací hry J. Gaye, V. Havla: Žebrácká opera
Divadlo Dostavník Přerov se prezentovalo jako už tradičně svou ustálenou poetikou, která se vyznačuje syntetickým spojením základního textu se složkou hudební, zpěvní a taneční. předvedené představení „Žebrácké opery“ prokázalo odpovědnou přípravu a vyznělo jako vyrovnaný skladebný celek jednotlivých složek.
Nad touto inscenací, jejíž dramaturgickou úpravu pořídil soubor vlastními silami, musí být položena otázka nakolik ústrojné je k Havlovu textu přiřazení zpěvních čísel, která sám autor nepředpokládá. Havlův text z roku 1972 je jednou z řady verzí. A nutno připomenout, že ty předchozí, od původního znění Gayova, přes B. Brechta, E. F. Buriana až k Strehlerovi v milánském divadle Teatro di Piccolo, všechny měly hudebně zpěvní složku jako nedílnou součást.
Každému inscenátorovi je třeba přiznat právo na volbu tvůrčích a výrazových prostředků. Vzhledem k tomu, že právě toto představení zřetelně převýšilo průměr přehlídky, došla porota k závěru, že může být svým způsobem prospěšné dojde-li k další konfrontaci této inscenace s diváky i odborně hodnotícím pohledem.
Návrh na účast v národní přehlídce, podaný porotou, má ještě jeden, zdá se, že dosti důležitý důvod. Divadlo po dlouhou kategoricky ovlivňováno spoluprací s profesionálními režiséry, znovu začalo pracovat pod uměleckým vedením vlastních členů. Soudě podle inscenace Žebrácká opera zřejmě bez zřetelného úpadku úrovně. Z druhé: až dosud doménou Dostavníku bylo divadlo jakéhosi kabaretního typu. Volba společensky závažného a filozoficky artikulovatelného Havlova textu zdá se být signálem, že v další etapě mohla by práce souboru dostat, při zachování tohoto trendu, významově hlubší polohu. Samozřejmě při plném uplatnění dosavadních principů syntetického divadla s hudebními, zpěvními i tanečními prvky.
Konkrétně upozornila porota na nutnost prohloubení charakterové kresby, zejména u ženských postav mladých představitelek a na upřesnění polohy songů ve vztahu k autorovu textu tak, aby bylo jasné, že jej nesuplují, nýbrž jsou k němu přiřazovány.