Kojetín získal certifikát UNESCO Paměť světa

Výkonná rada UNESCO schválila dne 16. dubna 2025 během svého 221. zasedání celkem 74 nových zápisů do Mezinárodního registru Paměť světa.
Malá scéna ZUŠ Zlín - inscenace Večer pro Edgara aneb Maska Červené smrti a... v režii Martina Dominika Polínka
Divadelní soubor Osvětové besedy Velká Bystřice - inscenace Probuzení jara autora Franka Wedekinda v režii Tomáše Hradila a Pavla Dorazila
Divadelní spolek Kroměříž za inscenaci Na útěku
- Čestné uznání Romaně Blažkové za herecký výkon v roli Margot v inscenaci Na útěku DS Kroměříž
- Čestné uznání Aničce Vondrů za herecký výkon v roli Melichara v inscenaci Probuzení jara DS Osvětové besedy Velká Bystřice
- Čestné uznání Václavu Lužnému za herecký výkon v roli Sira Simona de Canterville v inscenaci Strašidlo cantervillské Divadla Hanácké obce Prostějov
- Čestné uznání Petru Savčenkovi za herecký výkon v roli Poštmistra v inscenaci Revizor DS Za dveřmi Náměšť na Hané
- Čestné uznání Dagi Hrubé za herecký výkon v roli Jolany v inscenaci Honzo, vstávej! Divadla Dostavník Přerov
- Čestné uznání Marii Kostíkové za herecký výkon v roli Frosiny v inscenaci Lakomec Divadelního spolku Slavkov u Brna
- Čestné uznání Janu Binarovi za herecký výkon v rolích Pascala Marii a tiskového mluvčího v inscenaci Na returnu stál souboru Dramkrou Opava
- Cena Vlastimilu Drškovi za herecký výkon v roli Hejtmana v inscenaci Revizor DS Za dveřmi Náměšť na Hané
- Cena Honzovi Raclavskému za herecký výkon v roli Johnnyho Kinga v inscenaci Honzo, vstávej! Divadla Dostavník Přerov
- Cena účinkujícím za kolektivní herecký projev v inscenaci Večer pro Edgara aneb Maska Červené smrti a... Malé scény ZUŠ Zlín
- Cena Milanu Hrazdílkovi za herecký výkon v roli Harpagona v inscenaci Lakomec Divadelního spolku Slavkov u Brna
- Cena Jakubu Jacháčkovi za herecký výkon v roli Juraje Čerešničky v inscenaci Na returnu stál souboru Dramkrou Opava
- Cena Tomáši Hradilovi a Pavlu Dorazilovi za dramaturgicko-režijní koncepci inscenace Probuzení jara DS Osvětové besedy Velká Bystřice
- Cena Malé scéně ZUŠ Zlín za inscenaci Večer pro Edgara aneb Maska Červené smrti a...
- Cena Jakubu Plaskurovi za scénář inscenace Na returnu stál souboru Dramkrou Opava
VŠEM OCENĚNÝM, DOPORUČENÝM A NOMINOVANÝM Z DIVADELNÍHO KOJETÍNA VELKÁ GRATULACE!!!
Odborná porota pracovala ve složení:
Vladimír Fekar – předseda, garant
Petra Richter Kohutová, Katarína Kašpárková Koišová – členové
NOMINACE na celostátní přehlídku činoherního a hudebního divadla 6. Divadelní Piknik Volyně 2017
Soubor: Malá scéna ZUŠ Zlín
Inscenace: Večer pro Edgara aneb Maska červené smrti a...
Autor: Edgar Alan Poe
Scénář: Martin Dominik Polínek
Režie: Martin Dominik Polínek
Inscenace Večer pro Edgara aneb Maska Červené smrti a… přinesla v sobotu odpoledne do skladby kojetínské přehlídky výrazně originální tóny. Devět frekventantů Malé scény ZUŠ Zlín se pod vedením Martina Dominika Polínka v posledních letech zabývá plastickým divadlem, v němž slovo plní pouze inspirativní funkci (je prožíváno bez analýzy, skrze fysis) a jehož podstatou je práce s tělem, skupinová improvizace a výrazná partneřina, jeho zastřešujícím oborem je teatroterapie, jež nicméně směřuje nejen k vyrovnávání se s jistými tématy, ale vyžaduje také dotažení tvaru.
Jako podklad pro poctu Edgaru Allanu Poeovi, jenž je ceněn pro schopnost navodit atmosféru a pocit plíživé hrůzy na technicky racionálně vystavěných příbězích, si tvůrci zvolili jeho pět povídek a jednu z jeho básní; na jejich částech pak stavěli s minimem rekvizit (bedna ala rakev, rudá šerpa, koruna, maska) a pár kostýmními doplňky (kabátce či stylizovaný královský plášť) plus především ze svých vlastních, u chlapců polonahých těl a za značné pohybové vynalézavosti působivé obrazy, skrze něž jsme se dozvídali příběhy „o té, jejíž jméno je Smrt – jejíž jméno je Slaná Zubatá“.
Inscenace vyžaduje od účinkujících výrazné emoční zaujetí a také vynikající tělesnou připravenost; vědomě pracuje s emocemi a s asociacemi – ale divákovi je poskytnuto i dost záchytných bodů, aby si dal dohromady epický příběh či dokonce příběhů několik.
V rámci debaty s lektory se hovořilo o možnostech dotažení některých složek – v případě herců např. mluvených pasáží, jež ve srovnání s pohybovými poněkud zaostávají, o výběru hudby, o dotažení některých mizanscén – i o možnostech využití postupů plastického divadla pro divadlo činoherní. Účinkující ve Večeru pro Edgara získali cenu za kolektivní herecký projev, Malá scéna ZUŠ Zlín cenu za inscenaci a nominaci k účasti na Divadelním Pikniku Volyně 2017.
DOPORUČENÍ na celostátní přehlídku činoherního a hudebního divadla 6. Divadelní Piknik Volyně 2017
Soubor: Divadelní spolek Osvětové besedy Velká Bystřice
Inscenace: Probuzení jara
Autor: Frank Wedekind
Překlad: Josef Balvín
Režie: Tomáš Hradil, Pavel Dorazil
Režisér Tomáš Hradil se v DS OB Velká Bystřice věnoval léta lehkonohé Múze, kromě odskoku ke sci fi v roce 2005 uváděl vesměs situační komedie a frašky (kousky Johna Patricka, Feydeaua, Labiche...). Před dvěma lety překvapivě nastudoval s tímtéž souborem nelehkou hru Fernanda Arrabala pod názvem Miláček Fando a Lis, tehdy získala inscenace na Hanáckém divadelním máji v Němčicích 2015 druhé doporučení na KDP ve Vysokém nad Jizerou. Příklon ke složitějším tématům a těžšímu žánru se evidentně vyplácí, zdá se, že kolega Hradil se konečně našel - byť u běžného venkovského či maloměstského publika se to nesetká vždy s pochopením...
Letos sáhl po tragédii Franka Wedekinda Probuzení jara, obsadil kromě "dospělého" Romana Tegela pět děvčat, která odrostla bystřickému dětskému souboru, a původně hereckého kolegu Pavla Dorazila přizval jako spolurežiséra. Jejich inscenace více než sto let staré, stále však živé hry o uvědomování si vlastní sexuality, o hranicích osobní svobody ve společnosti sešněrované pokrytectvím a hledání vlastní morálky se opírá o vynikající úpravu, sestávající ze situací seškrtaných až na dřeň - přesto příběh, na jehož počátku je překvapení dětí nad tím, že přestávají být dětmi, a na konci sebevražda, smrt při potratu a útěk z dosud známého světa zůstává přehledný a má na diváka překvapivě silný účinek. Překvapivější o to, že pět děvčat hraje všechny dospívající postavy, tedy i ty chlapecké (!) plus některé dospělé (jen faráře, ředitele školy a otce představuje zmíněný Roman Tegel). Překvapivější o to, že situace jdou po sobě v rychlém sledu a jen přehození kostýmů, byť jednoduchých, jakož i příprava scény na další obraz, přiznaně probíhající před zraky diváků, je náročná na techniku i zručnost. A překvapivější o to, že způsob sdělování je vlastně postaven na odstupu, na brechtovském demonstrování faktů, stavů postav i dialogů (paradoxně nefungují ta nemnohá místa, kdy účinkující začnou prožívat).
Tomáš Hradil a Pavel Dorazil podpořili hru důsledně vedeným znakovým systémem, jehož součástí byla např. hra s těly a zvukem kytar, nočními motýly, růžemi bílými, červenými i černými, práce s oponami atd.
Po evidentně poučeném představení bylo možné kromě pojmenování inscenačních postupů hledat možnosti doladění některých konkrétních složek (použité písně, délka scény ve sborovně, mizanscéna hřbitovní scény...) - s vědomím toho, že premiéra proběhla před týdnem, a tak se inscenace "vyhraje", a že sami tvůrci vyjádřili ochotu ji doupřesnit.
Tomáš Hradil a Pavel Dorazil obdrželi cenu za dramaturgicko-režijní koncepci, Anna Vondrů čestné uznání za herecký výkon v roli Melichara a inscenace Probuzení jara Franka Wedekinda a DS OB Velká Bystřice doporučení k účasti na Divadelním Pikniku Volyně 2017.